woensdag 19 december 2007

2 weekjes in het zaaaaaaalige floripa

In men weekje dat ik thuis was nog een weekje naart school moeten gaan, en daarna begon de grote vakantie! in december en januari hebben ze hier 2 maand vakantie, dus twee maanden niet om 6u opstaan om naar school te gaan is echt wel zalig! Ook afscheid moeten nemen van Mana, het meisje van Japan, want die zit hier al een jaar en gaat in januari naar huis... en doordat we beide op verschillende data gaan reizen zie ik die dus nooit meer.. doet echt wel raar, en ga die hier super hard missen :-( Ook nog 3 andere vrienden van men klas gaan verhuizen naar Palmas, Goiania en Brasilia, dus die ga ikm misschien ook nimeer zien, wel jammer want da waren echt men maatjes in de klas .. :-( al dat afscheid nemen is toch niks voor mij zenne..
Soit men reis naar Floripa: den 30ste november dus savonds met men zusje naar Alvorada vertrokken waar mijn onkel Helles woont, daar geslapen en om 4u sochtemnds met zen allen in de auto naar Goiania vertrokken, daar smiddags aangekomen, nog naar het mega grote shoppingcenter geweest en vroeg gaan slapen voor men reis de volgende dag. Eerst naar Brasilia gevlogen, daar 4u op men eentje de tijd zitten doden, echt verschrikkelijk saai, en dan men vlucht naar Florianopolis (Floripa afgekort) Daar aangekomen stond de Wouter mij al op te wachten met zen ouders. Deed echt wel heel raar om weer Nederlands te spreken na 4 maand, ma daar werd ik weer snel gewoon aan uiteindelijk.. Aangekomen in hun appartementje snel men valies uitgepakt en dan me de Wouter naart strand gegaan (was toen al 's avonds..) Die woont dus op 2meter van het strand das echt zalig! Zijn ouders zijn echt superlief en gastvrij enal, de volgende dag zijn we heel den dag me de auto rondgereden want die wilden me dan de mooiste plekjes van Floripa laten zien, Floripa telt zo'n 40 stranden dus ge zijt wel ffkes bezig :-) Aahja voor diegenen die niet weten waar floripa ligt, dat is dus een klein eilandje in het zuidoosten van Brazilie, en das ook wel gekend als het surfparadijs.. zit veel jeugd en hebt keiveel feesjes...Ons savonds me een pint opt terras geplaceerd en echt suuuperlang zitten babbelen, was echt tof om gewoon te prate over brazilie, hoe lelijk de mode daar is, over de gewoontes en jah gewoon alles van de afgelopen 4 maand, nen echten "exchange students talk" als het ware :-) ... Ben dan de volgenden dag samen met de Wouter en den Bart (ook nen belg die daar zit) naar hun Portugese les geweest. Die hun Portugees is echt wel beter op het vlak van werkwoorden vervoegen tegenover mij (ik die nooit les heb gehad van Portugees..) Derna zijn we nog een acaike gaan steken (fruit da je enkel in Brasilie hebt me echt suuperlekker) Nog het centrum van Floripa rondgelopen, dat eigenlijk vrij toeristisch/westers is tegenover mijn stadje, daarna ook voor de eerste keer een Caldo de Cana gedronken, een of ander drankje op basis van suikerriet, en dan nog ergens iets gaan drinken met Wouter en Bart, maar we vinden den bart ma ne stoemerik want die ga elken dag surfen en vraagt ons nooit mee :p (grapken eh bart). Het enige nadeel in Floripa is dat ge voor alles ne auto nodig hebt, en aangezien wij hier ni mogen rijden doen we alles me de bus, openbaar vervoer is daar wel vrij anders, ge hebt vb de chauffeur en dan hebt ge nog een tweede man waarbij ge moet betalen en dan moet ge door zijn draaihekje naar achter, achjah ze vinden toch voor alles een jobke hier he.. De Wouter had die week ook zen eigen surfplank gaan kopen, keitoevallig komen we daar toch wel ne west vlaming tegen.. jaja de wereld is soms klein, in de namiddag had de pa van de Wouter ons dan mee genomen naar het strand Barra de Lagoa, ma die stranden zijn der echt zoooh mooi. en dan 'savonds zijn we met den italiaan, Simone, den Bart en de Wouter naar een Pizzeria in Trindade geweest. daar betaalt ge 18 reais en dan komen ze rond me allmaal verschillende soorten pizzas en kunt ge eten zoveel als ge wilt. Ge hebt de pizza salgado, zoals wij ze kennen, de gewone pizzas en dan ook nog pizza doce, zoete pizza, had ik nog nooit gezien, das dus pizza met bruine en witte chocolade, chocoladesaus, kiwi, banaan, of aardbeien op en zo van die lekkere stukjes kruimelkoek, maat das LEKKER!! oke dus wij allemaal boemvol, en dan nog gaan feesten in Lagoa, was echt plezant alleen super irritantdat den italiaan mij probeerde te versieren, en de Wouter mij ni helpen ofzo zenne! Dan moesten we onze eerste bus terug hebben, en wij wille zo int busstation wachten, stomme bewaker wordt keikwaad "vai em fora!!" wij van eej wtf moge wij hier ni gewoon wachte, tis keihard aant drashen buiten, ma nee zenne de stommerik stuurt ons terug in de gietende regen (jaja het regent in brasil :-)) Uiteindelijk waren we om 8u thuisgeraakt, die moeder was al wakker, die zo keivriendelijk van aah bom dia, nu pas aangekomen? aah gaat dan maar wa rusten he.. dan heb ik tot half 6 liggen slapen ... opgestaan, stukske gegeten en toen belden de vriende van de Wouter om te zeggen dat ze binnen 5 min aan de deur stonden, Dudu en Yuri hebben ne auto, (en Dudu is een beestjeeee) wa dus echt veeele gemakkelijker is, dan vroege we wat we gingen doen, aah we gaan gewoon voor "uma volta", gewoon een toereke maken dus, dan zijn we naart huis van een vriendin geweest, Luciana, en daar tot 1u gebleven, nog keilang me Wouter zitten babbelen en denkt ge da ge eindelijk rustig in u bed kunt slapen, nee zenne Wouter in een pestbeu gaat me wakkerhoude .... Volgende ochtend moesten we der vroeg uit want Wouter moest nog een uurke of twee naar school voor uitleg te krijge over zen formatura, die zen school is echt vele chiquer, groter en mooier dan die van mij, dan hadde we smiddags afgesproke om me den Bart te gaan surfe op praia do Armaçâo, een mooi strand ( weer eens voor de verandering), daar waren we dan nog vrienden van den Bart tegengekomen, en damn maat die kunne suuuuupergoed surfen! ze zeiden dat de golven die dag echt slecht lagen ma ja kvondt da nog altijd wel chique om te zien :-) Dan is den Bart nog mee me Wouter en mij naar huis gegaan, hebbe we warme chocomelk gemaakt en stukske gegeten, toen Dudu en Yuri weer belden dat ze binnen 5min voor de deur gingen staan .. dan zijn we samen me Dudu, Yuri, Thiago, Bart en Wouter naar een of ander barreke gegaan, ma da was echt wel super mooi, dat terras was zo super exotisch ingericht, was aan het strand, met van die kei chique ligzetels en kussens enal .. De volgende dag hadden de ouders van de Wouter Bart en mij uitgenodigd voor nen churrasco (bbq) in mijn stadje was iedereen altijd bezig van amai de churrascos vant zuiden zijn echt supergoed eno, en das tenminste is goei vlees maat, echt super lekker! Dan zijn Bart, Wouter en ik nog naart strand van Ingleses gegaan, oorspronkelijk voor te surfen, maar de golven waren maar wat zwakskes.. en s'avonds had den JP, de AFS counselor van de Wouter, ons uitgenodigd om samen me wat vrienden van hem de show van The Police op tv te zien. dus die kwam ons tegen 21u oppikken, da was echt supergezellig, iedereen me een pint, gewoon zo gezellig vrienden ondereen, kweni was lang geleden dak zo nog eens nen "belgischen avond" gehad heb (jaja en daarvoor komt ne mens dan helemaal naar den Brasil) Ineens begint den JP zo nen zotten carnavaldans te doen, ma echt graaf, en zo nog een ander meisje was Wouter en mij dan samba aant aanleren ma maj maat das toch niks voor mij zenne :-) Derna zijn we dan nog me zen allen naar nen churrasco van ne vriend van den JP gegaan, dus iedereen me zen zatte botte naar daar getrokke, ginder was da ook al een zatte bedoeling :-) aahja churrasco daar is: auto muziek keiluid, een beetje vlees en muug veel bier.. ma best wel grappig, mensne die alles geven op van dieje marginale muziek enzo ... maar opt einde kwamen de flikken af voor geluidsoverlast, gedaan feesje, tegen half 6 men warm beddeke in ..
De volgenden dag zijn we dan naart strand Jururê International geweest, das echt zot, zo Jururê International is zo de wijk waar echt alle rijke mensen wonen ma echt van die amerikaanse huizen en das echt zo van wtf doetta in brazilie :s. ma soit de Yuri en den Dudu wonen der dan en zaten der me Thiago en vroegen of Wouter en ik ni afkwamen, da was echt wel ver stappen (Wouter ga me geen gelijk geven alsem dit leest) ma dan waren we er uiteindelijk TOCH geraakt en Direct int water gesprongen en der echt heel de middag in gezeten: zitte zwemmen, me zand smijte, op elkaar staan en der me salto afspringen, met den bal wa gespeeld, ma echt superplezant, tijd vloog echt voorbij, dan nog snel een ijsje gaan eten, snel naar huis gegaan om te doushen en 's avonds weer me die manne rondgehangen, ma amai opt einde waren Wouter en ik echt zoooooh moe, die twee grote bergen om naar huis te stappen waren der echt teveel aan :-) De volgenden dag zijn we naart strand van Ingleses gegaan met Sandra (meisje van Noorwegen), haar gastzus Maria en den Italiaan. Heb exact 2 minuten in de zee gezeten toen ik al drie kwallen gespot had, dus ja ik spurt der uit (tschijnt dat de kwallen hier niet gevaarlijk zijn maar soit gewoon het idee dat er kwallen zijn maakt me al keibang) Nog naar het zwembad van Sandra en Maria gegaan derna, daar gepooled, blijkt dat ik daar echt slecht in ben, ma Wouter en ik zen toch gewonnen, jeej. Naar huis geweest om snel te doushen en dan naar Talita (vriendin van de Wouter) Der zat dan nog wat volk: Dudu, Yuri, Juliana, Bruno, Pedro, Simone, ja en Talita, Wouter en ik dan. De caipirinha was echt al rijkelijk aant vloeien, toen ze me 1 of ander drankspelleke begonnen --> o Dudu nao bebi, quem bebi e o Wouter! soit was echt wel grappig. Dan zijn we snachts ook nog naart strand getrokken, begon da keihard te drashen ineens, dus wij ergens schuile voor een halfuurke, derna terug naar dat appartement gegaan, ma echt die straten waren helemaal ondergelopen van 30 minuutjes te regenen, echt stortbui datta was, en ja tege half 6 heeft den Dudu ons nog thuis afgezet. Mai maat das echt veel om te vertellen allemaal :-) ffks kort: de volgenden dag zijn we dan 'savonds nog me Luciana, haar zus, hare vriend, Kim, Dudu en Yuri nog wa gaan rondhangen. De volgenden dag echt keivroeg opgestaan om naar een strand te gaan, ja lap, bleek het bewolkt te zijn en koud, dus ja waren we aant wachten totdatta beterde, ma da was dus ni, zijn we nog ne film gaan lenen bij de neef van de Wouter en dan nog tot savonds laat zitten babbelen.. De volgende dag er weer om 8u uit, hopend op goei weer, en amai we hadden echt chance. Met Bartje int centrum afgesproke, dan een bus genomen, daar Veerle (Belgisch meisje) tegengekomen die daar een week op vakantie was, dus die me ons meegekomen naar praia do Campeche. weer een schoon strand, maar amai de schrik van men leven! Dus kzeg tegen den Bart en de Wouter van jaja kwil gaan surfen ma komt mee int water om me te helpen of weetikiwa want tis al 1,5 jaar gelede dak gesurft heb, maar euhm ge zijt zeker dat er geen kwalle zichtbaar zijn in de zee he want had er een paar dooie aan de kustlijn gezien. Bart en Wouter: "neenee, maakt u geen zorgen, hier zijn geeen kwallen". Dus wij zitten in de zee. Ineens de Wouter:"eej maat, kwil nu niks zeggen hoor, ma der zit een kwal op de plank" ik voel ineens iets glibberigs aan men had en kzie voor den Bart nog zon kwal wegzwemme.. Grote paniek! ik begin keihard te gille, spring op de Wouter zenne rug: "ik wil deruit!!!" de wouter zegt van jaja we gaan deruit. ik:"NEEEEE, ik wil der NU uit!!" half aant lache me men eigen omdak me zo aanstel, half aant wenen uit schrik! En den Bart die al lang uit twater was ga echt neeeer vant lache! jaja da verhaal heb ik echt heel den dag mogen aanhoren, en derna zaten de Wouter en den Bart dan nog me kwallen naar elkaar te smijten, echt raaaanzig!! Dan zijn we nog gaan toeristenshoppen int centrum: voor men brasiliaanse mam, pap, broer en zus nen tshirt van floripa gekocht, dat vonden ze wel tof :-) en sorry belgisch mam, pap, broer, zus, friends & family, ... als je dit leest, ma heb nog steeds nix van soevenirreke voor jullie gekocht :S echt schandalig, kweet het.. Soit, savonds zijn we me de Belgen (Veerle, Bart, Wouter en ik) weer naar die hemelse pizzeria getrokken. voor 18 reais a volonte eten. de Wouter en ik waren ons stukken aant tellen. Ik ben verloren met 11 stukken, de Wouter had er 13 :-( zaten we weer boemvol, ma echt BOEMVOL! Veerle was alleen op een appartementje, dus Bart en ik bleven der slapen want was keidicht bij die pizzeria, en dan, ja, nog een leuke avond beleefd :-) De volgenden dag was dan al menne laatsten dag, dus toen we tege de namiddag thuiskwamen hebbe Wouter en ik een chocoladecake gemaakt, met recept van men brasiliaanse mam, hehe, om die mensen te bedanken dak der twee weken mocht verblijven enzo, waren echt supervriendelijke mensen! dan nog een briefje int portugees geschreve om die te bedanken (was moeilijker dan ik dacht om zo portugees neer te schrijve). Dan tegen den avond had die mam een heerlijke maaltijd bereid, den JP was dan blijven eten en ja was een goei arfsluiterke van een zaaalige twee weken!

Ik vind het echt moedig als ge dit allemaal hebtg kunnen lezen want tzal denkik wel veel zijn..
Mijin volgende reis is de vrijdag (20ste) naar Goiânia, met men gezin men familie bezoeken, en Andrea gaat mee, is echt wel goedm, want heb er ni echt veel zin in .. en dan een week Minas Gerais int stadje Montes Claros, waar Tine, een meisje van Blegie zit, dus das wel sava, en dan .. NOORD OOSTEN REIS!! Daar komt zeker een uitgebreid verslag van, wordt echt zalig!!!

Lieve zoen aan iedereen,
Boas festas e feliz ano novo!

1 opmerking:

Anoniem zei

heeeeeej gatinha!!!
tware idd echt twee supertoffe weke me u! en hoewel ik hier rustig voort feest en surf mis ik onze avondjes op het terras en onze uuuure lange gesprekke (die soms nog interessant ware ook)toch wel een beetje!! ik kijk er al naar uit om je terug te zien op noordooste reis!! da wordt zowizo een bangelijke feestreis:D
tchau gostosa!! beijoos